content marketing – co to jest i dlaczego warto stosować?

Kontent marketing — co to jest, dlaczego warto stosować, i dlaczego jest to ważne w e-commerce?

Stosujesz wiele działań marketingowych na swojej stronie lub sklepie internetowym, jednak nie przynoszą one oczekiwanych rezultatów? Inwestujesz w SEO – pozycjonowanie i nie widzisz efektów ? Problemem może być podstawa Twoich działań, czyli treści, które tworzysz i publikujesz. Musisz wiedzieć, że dobry kontent to jeden z najważniejszych elementów skutecznego marketingu online: mimo ciągłych zmian algorytmów Google jeśli chodzi o wyszukiwanie, zawsze kontent stanowił najważniejszą część tego procesu i działania. Wiele lat temu Google „powiedział”: „Content is king”… a potem na kilka lat temat ucichł, między innymi dlatego, że pojawiło się ważniejsze hasło od Google: „Mobile first”. Prawda jest stety — niestety taka, że ten kontent nigdy nie „umarł” i nie przestał być istotny dla pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Wręcz przeciwnie: według nas dziś powinniśmy powiedzieć: „content is still king, content is back”, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wytyczne Google tzw. „EAT” (tak, po angielsku jeść lub zjedz 😊). Rozwinięcie tego skrótu jest następujące:
  • E – jak Expertise – co oznacza, że powinniśmy być ekspertem w dziedzinie, której dotyczy strona czy sklep internetowy;
  • A – jak Authoritativeness – co należy rozumieć, że nasza strona / sklep posiadają autorytet, więc jest to powiązane z poprzednim hasłem i zyskać możemy taki autorytet – będąc właśnie takim niekwestionowanym ekspertem w naszej dziedzinie;
  • T – jak Trustworthiness – co rozumiemy, że można zaufać naszej stronie e-commerce, a więc dotyczy to i tego, że treści na stronie napisane zostały przez ekspertów, autorytety, osoby „godne” zaufania, ale także oznacza, że można zaufać naszemu e-commerce pod względem bezpieczeństwa. 
Z kontenem naszego e-commerce wiąże się jeszcze jedno hasło od Google: nasz e-commerce powinien spełniać tzw. poziom Topical authority, co w skrócie oznacza, że na danej stronie czy w sklepie internetowym, jeśli osiągnęliśmy poziom topical authority to znaczy, że wyczerpaliśmy temat do samego końca i algorytmy Google po prostu to widzą i nadają odpowiednią „rangę” danemu e-commerce… odpowiednio wysoko go pozycjonując. 

Co to jest kontent marketing?

Kontent marketing, inaczej nazywany marketingiem treści, to rodzaj strategii, w której skład wchodzi tworzenie i dystrybucja wartościowych, angażujących treści, których celem jest przyciągnięcie potencjalnego Klienta i zachęcenie go do zakupu. Kontent marketing nie ma na celu bezpośredniego promowania marki, a jedynie stymulację zainteresowania konsumenta produktem lub usługą, którą ta oferuje. Dobry kontent marketing polega zatem na tym, aby przekazać potencjalnym Klientom jak najwięcej wiedzy eksperckiej, co przełoży się na zwiększenie jego zaufania oraz spotęgowanie zainteresowania zakupem oferowanego przez Ciebie produktu.  Należy tutaj podkreślić jedną z najważniejszych cech kontentu – treści: jakikolwiek kontent – zwłaszcza ten pisany tekstem – musi być oryginalny. Inną ważną kwestią jest tzw. regularność – z racji tego, że Google roboty „wchodzą” na dany e-commerce na bazie tzw. „crawl budget” – powinniśmy pamiętać o regularnie publikowanym kontencie: inaczej będzie odebrana publikacja 10 artykułów blogowych 1 dnia na raz, a inaczej publikacja codziennie 1 artykułu przez 10 dni (oczywiście jest jeszcze kwestia samej skali).  

Jakie rodzaje kontent marketingu można stosować, aby osiągnąć sukces?

Treści, jakie można zastosować tworząc wartościowy kontent, jest wiele – niektórzy kojarzą kontent głównie z tekstem, czyli słowem pisanym, ale praktycznie rodzajów kontentu jest całkiem sporo. W swojej strategii marketingowej możesz wykorzystać:
    • aktualności, newsy – krótkie teksty informujące Twoich Klientów o tym co się dzieje w Twojej firmie, na Twojej stronie, w branży, etc.;
    • porady – eksperckie wpisy na blogu, które będziesz publikować na swojej stronie;
    • opisy produktów – oryginalnie napisane dla danego e-commerce;
    • opisy kategorii – krótkie opisy kategorii jakie posiadamy w naszym e-commerce;
    • artykuły zewnętrzne (gościnne), które będą odnosiły się do Twojej oferty, jednak publikowane są poza Twoją stroną (czyli również porady);
    • krótkie filmiki, które możesz umieszczać zarówno bezpośrednio na stronie, jak i na firmowym kanale YouTube czy na koncie Facebook;
  • podcasty, w których przedstawisz cenne porady, dasz wskazówki lub przekażesz istotne informacje dotyczące produktu lub usługi;
    • infografiki, dzięki którym w sposób obrazowy przekażesz statystyki, wykresy, czy inne informacje dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów;
    • treści, jakie będą generować użytkownicy (tzw. User Generated Content – UGC) — są to różnego rodzaju treści, takie jak opinie, komentarze, zdjęcia, czy filmy, które tworzą użytkownicy strony, a które Ty udostępniasz i promujesz jako marka lub które są po prostu umieszczane przez użytkowników samodzielnie na Twojej stronie;
  • case study — są to najczęściej wpisy na bloga, które przedstawiają konkretne wykonane projekty czy udane przedsięwzięcia, ukazujące historię dojścia do sukcesu takiego projektu, a które mogą dotyczyć oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi;
  • eBooki — stworzenie książki online, którą udostępnisz swoim Klientom w formie pliku PDF na pewno spotka się z dobrym przyjęciem. Musisz jednak pamiętać, aby zawierać w niej wskazówki, które będą dotyczyć Twojej branży;
  • FAQ – zestaw tzw. pytań i odpowiedzi najczęściej zadawanych przez użytkowników, 
  • webinaria (inaczej szkolenia online) — ostatnimi czasy bardzo popularne rozwiązanie; są to prezentacje video online (na żywo), w których Klienci mogą czynnie uczestniczyć i zadawać pytania;
  • białe księgi — są to szczegółowe raporty pisane na najwyższym poziomie, które podobne są do artykułu naukowego. Z nich Klient może dużo dowiedzieć się na temat Twojej branży i produktów, jakie znajdują się w ofercie Twojej firmy;
  • storytelling – czyli po prostu opowiadanie przystępnym językiem historii, która buduje więź z użytkownikami a zwłaszcza pomaga przekazać wiedzę w prosty i przystępny sposób.
Wymienione wyżej treści tworzą doskonały kontent, jednak pamiętaj, że nie musisz korzystać z wszystkich form. Zacznij od jednego, maksymalnie dwóch i zobacz, jak się sprawdza. W późniejszym czasie możesz przejść do kolejnych formatów. Jeżeli zastosujesz strategiczne połączenie rozmaitych treści, zyskasz szansę dotarcie do dużej liczy potencjalnych odbiorców.

Które elementy wpływają na skuteczność kontent marketingu?

Aby mieć pewność, że kontent marketing będzie skuteczny, musisz zwrócić uwagę na wiele drobnych elementów, które mogą wydawać się nieistotne. Mowa tutaj przede wszystkim o:
  • określonych wyrażeniach (frazach), 
  • miejscach, w których publikujesz treści;
  • długości akapitów;
  • tzw. plagiarism – oryginalność treści;
  • regularności;
  • a także – czy tego chcemy czy nie – także to kwestia skali, a więc ilości treści (tutaj już trzeba uważać na tzw. kanibalizm, jeśli przesadzimy z treściami opisującymi (nawet jeśli nieco inaczej – ten sam temat z punktu widzenia Google (czyli de facto użytkownika).
Skupiając się na dobrym kontent marketingu, musisz wiedzieć, że jest to niezwykle szeroka dziedzina, która składa się z dużej ilości wąskich zagadnień. Do najważniejszych, które wchodzą w zakres kontent marketingu należą:
  • audyt działań kontent marketingowych;
  • planowanie i tworzenie artykułów na blogu;
  • optymalizacja wpisów pod kątem SEO;
  • planowanie i pisanie artykułów sponsorowanych;
  • projektowanie i tworzenie raportów i e-booków;
  • tworzenie rozmaitych grafik, animacji i filmów;
  • współpraca z influencerami i innymi blogerami.

Jakich korzyści można spodziewać się po kontent marketingu?

Wiele osób zastanawia się, czy tworzenie treści ma sens. Jeżeli należysz do tego grona, za chwilę przekonasz się, że warto. Do najważniejszych korzyści, które wynikają ze stosowania dobrego kontent marketingu należą:
  • zaangażowanie odbiorców i przyciągnięcie ich uwagi, co sprawi, że poza obecnymi zyskasz także nowych;
  • wzrost wyświetleń strony i zwiększenie ruchu na niej (kontent marketing wiąże się bezpośrednio z inbound marketingiem);
  • wzrost sprzedaży i pozyskanie nowych, stałych Klientów — dobrze napisane treści sprawią, że Twoja strona będzie na szczycie wyszukiwania, a tym samym, będzie można ją szybciej znaleźć;
  • wzrost ilości pozyskiwanych leadów (jeśli np. to nie jest sklep bezpośrednio sprzedający produkty);
  • możliwość zbudowania / podbudowania wizerunku — prowadząc bloga można stworzyć wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Eksperckie treści, filmy, czy infografiki spowodują także promocję strony oraz zwiększenie jej zasięgów;
  • pozyskanie zaufania odbiorców — rzetelne i wiarygodne treści, które pozwolą im rozwiązać problem sprawią, że chętnie będą wracać na Twoją stronę;
  • możliwość zaangażowania odbiorcy w komunikację z marką. Publikuj angażujące treści, które pozwolą potencjalnemu Klientowi wyrazić swoje zdanie (tutaj doskonale sprawdza się storytelling).

Podsumowanie

Nie da się ukryć, że kontent marketing ma ogromną moc. Dobrze stworzone treści są w stanie wpłynąć pozytywnie na każdy biznes, w szczególności przejawia się to w zwiększonej widoczności e-commerce, a widoczność bardzo szybko ściąga ruch. Warto zatem zaufać osobom, które potrafią zbudować odpowiednie zaplecze, które sprawi, że Twój biznes będzie rozwijał się w szybkim tempie.