kilka słów o seo pozycjonowaniu

Dlaczego SEO (pozycjonowanie) jest tak ważne dla każdej strony lub sklepu internetowego?

Co to jest w ogóle SEO ?

     SEO to skrót od Search Engine Optimization, który oznacza szereg działań a właściwie proces, polegający na optymalizacji danej strony www, aby zwiększyć jej widoczność w wyszukiwarce internetowej Google. Inaczej po prostu chodzi o to, aby po wpisaniu przez użytkownika danej frazy (hasła) np. „pompa ciepła Saunier Duval”, to właśnie Twoja strona znalazła się na samej górze wyników wyszukiwania (jeśli oczywiście sprzedajesz pompy ciepła Suanier Duval). Jeszcze inaczej, to działanie powodujące, że tzw. ruch organiczny (nie reklamy!), czyli podpowiedzi Google wyszukiwarki konkretnych linków URL prowadziły właśnie do Twojej strony czy sklepu www. A więc chodzi o pozycje, abyśmy mieli jak najwyższą – stąd zamiennie nazywa się SEO – pozycjonowaniem.      Pozycjonowanie stron internetowych skupia w sobie wiele czynności, które mają na celu zwiększenie ich obecności w bezpłatnych wynikach (tzw. ruch organiczny), jakie prezentowane są w wyszukiwarkach. Nie da się ukryć, że im wyższą pozycję zajmuje dana witryna, tym większy ruch jest na niej, co oznacza także większe przychody dla firmy. Kolejną zaletą działań pozycjonujących jest budowa rozpoznawalności produktu, usługi lub samej marki. Dlatego też warto pomyśleć o pozycjonowaniu na samym początku działalności e-commerce, tym  bardziej, że jest to proces długotrwały i nie da się szybko osiągnąć rezultatów – pierwsze efekty działań SEO możemy zauważyć po dopiero po kilku miesiącach. 

Z artykułu dowiesz się:

  1. Jakie działania wiążą się z SEO ?
  2. Dlaczego pozycjonowanie sklepów i stron www należy powierzyć profesjonalistom, czyli firmie / agencji SEO?
  3. Czy chcąc odnieść sukces na rynku można zrezygnować z pozycjonowania firmowej strony www?
  4. Dlaczego SEO jest tak ważne?
       Google analizuje wszystkie strony istniejące w sieci opierając się na setkach różnych faktorów za pomocą tzw. „Google botów / robotów”. Wyniki tej diagnozy determinują, które strony wyświetlają się jako pierwsze na konkretne słowo kluczowe, a które nie, a naszym celem zawsze jest, aby nasze strony i podstrony pojawiały się jak najwyżej w rankingu stron – zwłaszcza na pierwszej stronie wyników (czy tego chcemy czy nie, większość użytkowników nie „zagląda” dalej niż na wyniki na pierwszej stronie, czyli poza reklamami, mowa o 10 wynikach / podpowiedziach wyszukiwarki). Istotnymi czynnikami, które profesjonaliści od SEO uważają za ważne, jeśli chodzi o budowanie pozycji strony czy sklepu internetowego za pomocą pozycjonowania, są:
  • linkowanie — zarówno wewnętrzne, których rola w ostatnich latach wręcz urosła (czyli linki na naszej stronie lub w sklepie, kierujące użytkownika na inne podstrony naszego sklepu), jak i zewnętrzne (chodzi oczywiście o linki zewnętrzne przychodzące; jedną z podstawowych zasad poprawnego SEO jest utrzymywanie jak najmniejszej liczby linków wychodzących z naszej strony; jeśli chodzi o linki przychodzące – to jest już bardziej skomplikowane i opiszemy to w kolejnym wpisie);
  • ilość opublikowanych unikalnych (oryginalnych) treści na stronie i podstronach (tak, pewnie nie wszyscy się z tym zgodzą, ale naszym zdaniem: im więcej treści – tym lepiej – większa ilość treści powoduje z reguły większą widoczność strony; oczywiście… poniżej pewnego poziomu treści nie można schodzić (mowa o unikalności, ale nie tylko));
  • jakość treści – tutaj jest to pewne i wielokrotnie potwierdzane także przez samą firmę Google – jakość treści ma kolosalne znaczenie;
    • po pierwsze i jest to najbardziej podstawowa zasada: unikalność treści (nie może to być nigdy kopia np. artykułu czy porady z innej strony),
    • po drugie – celem jest takie budowanie treści, aby dążyć do tzw. „topical authority”, czyli wg firmy Google dążyć do wyczerpania danego tematu maksymalnie;
    • jest jeszcze kwestia dyskusyjna, odnośnie oryginalnych opisów produktów – czy lepiej mieć mniej produktów, ale z oryginalnymi opisami, czy więcej produktów, ale nie wszystkie mające oryginalne opisy… ale o tym napiszemy osobno, bo to również nie jest takie jednoznaczne…)
  • optymalizacja strony i podstron – czyli w skrócie takie budowanie poszczególnych stron, aby Google łatwiej i szybciej zauważał nasze strony (m.in. ustawianie odpowiednich tzw. „meta danych” („meta title” oraz „meta description” a najważniejszy jest jednak „meta title”);
  • indeksowanie stron – to jest – wydawałoby się – podstawowa kwestia, ale bardzo ważna: każdemu powinno zależeć na tym, aby wszystkie podstrony danego serwisu / sklepu www (tzw. „URL-e”) były widoczne dla użytkowników, ale aby były widoczne dla użytkowników… najpierw musi je zauważyć (zaindeksować)… robot Google; ostatnio niestety, po zmianach algorytmu Google w 2021, indeksowanie stron stało się trudniejsze i również niestety, trwa zdecydowanie dłużej (zwłaszcza przy większych serwisach / sklepach);
  • „last but not least” jak to mówią niektórzy, czyli „ostatnie, ale nie najmniej ważne”: także prędkość ładowania i działania stron / sklepów www ma obecnie większe znaczenie dla pozycjonowania – nikt nie wie jak bardzo, ale wg Google – po wprowadzeniu tzw. Core Web Vitals stało się to bardziej istotne.
Wpisując w wyszukiwarce Google określone słowo kluczowe (fachowo nazywając – „frazę”), użytkownik otrzymuje listę stron (adresy www, inaczej URL-e, a jeszcze inaczej tzw. „SERP-y”), które algorytm uznaje za najbardziej dopasowane do zapytania. W rezultatach pojawią się przede wszystkim te strony, które wypełniono unikalną treścią, a także nasycono odpowiednio dobrze dobranymi frazami kluczowymi. Nie bez znaczenia będzie także właściwie zoptymalizowany kod HTML, a także liczba linków, które będą prowadzić do strony, czy prędkość jej ładowania.

Dlaczego pozycjonowanie sklepów i stron www należy powierzyć profesjonalistom?

Pozycjonowanie stron opiera się na algorytmie Google, który jest systematycznie korygowany. Oznacza to, że wypozycjonowana witryna powinna być kontrolowana przez specjalistów, którzy będą czuwać nad jej poprawnością. Jest to także proces długotrwały i ciągły – ponieważ nad pozycjonowaniem pracują cały czas setki, tysiące firm, nawet aby tylko utrzymać pozycje – należy więc nieustannie pracować nad pozycjami swoich stron. Pozycjonowanie stron i sklepów powinno się powierzyć profesjonalistom. Owszem, można pewne działania wykonywać samemu, ale jednak – aby osiągnąć jak najlepszy możliwy wynik dla swojej strony – warto zaufać specjalistom SEO, a samemu skupić się np. na tworzeniu i publikowaniu dobrych treści. To właśnie taka współpraca między agencją SEO odpowiedzialną za pozycjonowanie oraz klientem, który sam tworzy treści dla swojej strony, ponieważ się zna na danej branży – przynosi w tej materii największe korzyści. Dlatego lepiej jest współpracować z firmą (agencją) SEO – poniżej kilka ważnych powodów:
  • agencja SEO posiada wieloletnią praktykę i doświadczenie w swoim fachu, jest w stanie sprostać zadaniu i poradzić sobie z ciągle zmieniającymi się algorytmami Google (a te zmieniają się nawet kilka, kilkanaście razy w ciągu jednego roku);
  • agencja SEO posiada dostęp do wielu przydatnych i po prostu dobrych i skutecznych narzędzi (np. Ahrefs, Senuto, Semstorm etc.), posiada wykupione najwyższe pakiety, a więc ma dostęp to wszystkich funkcji tych narzędzi, a co najważniejsze: potrafi je wykorzystać;
  • agencja SEO potrafi pisać treści – a niektóre treści potrafi napisać lepiej niż copywriter wolny strzelec czy firma, do której należy strona www (np. m.in. dzięki temu, że ma dostęp do… odpowiednich narzędzi);
  • agencja SEO ma większe możliwości niż my sami, do pozyskiwania linków przychodzących oraz nierzadko posiada własne tzw. „zaplecza”, z których generuje dobre linki do naszej strony;
  • agencja SEO, dzięki wiedzy i doświadczeniu oraz dostępie do wspomnianych i innych narzędzi, jest w stanie – i robi to dobrze – zweryfikować napisane przez nas lub copywriterów treści oraz je ewentualnie poprawić („podrasować”);
  • agencja pozycjonująca strony www, posiada w swoich szeregach ekspertów nie tylko od SEO, ale także zatrudnia specjalistów zajmujących się programowaniem, marketingiem internetowym, tw. UX-em, a także posiada własnych copywriterów – posiada więc zasoby, aby skutecznie planować, wdrażać oraz wspierać działania SEO;
  • agencja SEO jest w stanie również podpowiedzieć rozwiązania, których zwykły przedsiębiorca, nawet szukając w sieci, nie jest w stanie znaleźć (np. ciekawy sposób na zgłaszanie linków do indeksowania Google);
  • niezależnie należy jednak podkreślić, że warto również mieć kogoś… kto pilnuje oraz kontroluje agencję SEO a w skrócie, kto dba o interesy klienta i ma na tyle dużą wiedzę i doświadczenie, że jest w stanie np. wybrać odpowiednią agencję, a następnie zarządzać jej działaniami (niestety nasze doświadczenia oraz naszych Klientów, z kilkunastoma agencjami SEO w Polsce pokazują, że trzeba mieć minimum wiedzy SEO, aby po prostu nie marnować pieniędzy na markowane działania albo złe działania, albo – brak działań).
Powierzając pozycjonowanie strony w Google takij firmie doradczej jak Świat cyfrowy, przedsiębiorca jest w stanie zaoszczędzić środki, a także czas, które może poświęcić na inne działania marketingowe, dzięki którym jeszcze bardziej będzie mógł rozwinąć swoją firmę.

Czy chcąc odnieść sukces na rynku można zrezygnować z pozycjonowania firmowej strony www?

     Pozycjonowanie stron to oferta adresowana głównie do właścicieli witryn, którym zależy na prezentacji i sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorstwa. Bo przecież w skrócie chodzi o to, aby… ściągnąć tzw. ruch na swoją stronę, czy do swojego sklepu internetowego. Można oczywiście i trzeba wręcz generować ten ruch na różne sposoby, np. wykupić reklamy, czyli de facto wynająć firmę od np. Google Adwords czy podpisać umowę z firmą tzw. afiliacyjną. Ale to jest inny rodzaj działania, alternatywny, również potrzebny:  generuje ruch i co za tym idzie, przychody. Reklamy jednak, jak wszyscy wiedzą, mogą być dosyć kosztowne (nieefektywne, ale to już kwestia marży / zysku na sprzedaży oraz ilości konwersji). Osoby, które zdecydowały się na prowadzenie własnego biznesu powinny posiadać firmową stronę www, która powinna być odpowiednio wypozycjonowana –  a więc powinna ściągać ten ruch na różne sposoby, także ruch organiczny, powstający dzięki działaniom SEO.      Nie da się ukryć, że w dobie Internetu dobrze wypozycjonowana strona www znacznie ułatwia dotarcie do Klientów. Przeprowadzone badania pokazują, że aż 97% osób poszukuje w sieci informacji na temat określonych rozwiązań, lokalnych marek, czy produktów. Jak zatem widać — jest to ogromna grupa odbiorców, do których można potencjalnie trafić. I co jest już powszechnie wiadome, użytkownicy wiedzą i rozróżniają reklamy od ruchu organicznego, który podpowiada wyszukiwarka, gdzie już nie mają wiedzy, że można także wpływać na te podpowiedzi. Użytkownicy często omijają reklamy (tekstowe, produktowe) i wybierają podpowiedzi właśnie z ruchu organicznego, na który ma wpływ SEO. Dlatego też tak istotne jest, aby nie tylko posiadać własną stroną internetową, ale także, by znalazła się ona w co najmniej pierwszej dziesiątce podczas wyszukiwania. Dzięki temu znacznie zwiększają się szanse na to, że Klient wybierze właśnie naszą ofertę.

Dlaczego SEO jest ważne?

     SEO to część online marketingu zintegrowanego. Działanie to zyskuje na popularności. Coraz częściej wymienia się je jako niezwykle ważne i stawia na tej samej pozycji, co Google Adwords (reklamy online) czy media społecznościowe (social media).      Dobrze wykonane pozycjonowanie stron sprawia, że witryna staje się popularna, co przekłada się nie tylko na większą liczbę odwiedzin, ale także na konwersje w postaci zamówienia (przychody) lub tzw. „mikrokonwersje”, którymi może być lead do zamówienia w przyszłości, przesłanie zapytania, kontakt ze strony potencjalnego Klienta, zapytanie na czacie etc.). Warto zatem zdać sobie sprawę, że SEO jest niezwykle ważne i może stać za sukcesem przedsiębiorstwa w jego aktywności w sieci. Jeżeli masz jeszcze jakiekolwiek wątpliwości, zobacz poniżej, dlaczego SEO jest ważne:
  • Przyciąganie potencjalnych Klientów na stronę internetową (ruch organiczny) — obecnie większość Klientów rozpoczyna poszukiwania produktów w sieci, nawet jeśli planuje zakupu offline, w sklepie stacjonarnym. Dlatego też nie wystarczy mieć przygotowaną ładną stronę www. Musi być ona widoczna w sieci, a jest to właśnie rola SEO;
  • Większe zyski — nie ulega wątpliwości, że dobrze wypozycjonowana strona będzie znajdowała się na szczycie rankingu wyświetleń (a przynajmniej na pierwszej stronie – 10 pierwszych wyników, poza reklamami), co oznacza, że jest duża szansa, że odwiedzający witrynę wybiorą właśnie naszą ofertę. To z kolei przełoży się na większe zyski dla właściciela;
  • Zwiększenie zaufania Klientów — dobrze wykonane SEO sprawia, że strona staje się bardziej rozpoznawalna. Jej promowanie odbywa się przede wszystkim przez dobór właściwych słów kluczowych. To dzięki nim witryna znajduje się na wyższej pozycji, co przekłada się na jej zwiększoną popularność. Warto zatem np. prowadzić bloga firmowego, na którym znajdować się będą artykuły eksperckie i poradniki, z których potencjalni Klienci będą mogli czerpać rzetelną wiedzę.
  • Budowanie tzw. „brand awarness”, czyli świadomości marki – obecnie żadna firma, nie powinna nie mieć strony www i powinna budować swoją pozycję, markę, ofertę za pomocą takiej strony, zwłaszcza wykorzystując narzędzie w postaci SEO (pozycjonowanie); niestety panuje wg nas zła moda w wielu firmach, aby np. posiadać i promować się TYLKO za pomocą social media, czyli np. konta na Facebooku czy Instagrama, LinkedIn-a… Nie jest to jednak wystarczające z wielu powodów, o czym napiszemy kiedy indziej).

Podsumowanie SEO

     Dobrze wykonane pozycjonowanie strony internetowej sprawi, że jej właściciel będzie mógł cieszyć się większą popularnością w sieci, a celem tutaj jest miejsce na pierwszej stronie wyników ruchu organicznego – najlepiej na pierwszej pozycji, podpowiadanego przez wyszukiwarkę Google. Decydując się na wykonanie np. audytu i późniejsze SEO, warto wybrać profesjonalistów SEO, którzy zdają sobie sprawę z tego, że każda witryna jest inna. Oznacza to, że nie można jej traktować szablonowo tak samo jak wszystkie inne, ale należy podejść do niej indywidualnie i z odpowiednią starannością, proponując odpowiednie działania i rozwiązania. Tylko wtedy można mieć pewność, że osiągnie się sukces w postaci najwyższych miejsc w rankingu wyszukiwarek.      Nasz zespół – znający się oraz posiadający wieloletnie doświadczenie w tzw. świecie cyfrowym (nazwa zobowiązuje!), rekomenduje rozważenie wdrożenia działań opartych na SEO – pozycjonowaniu, ale nie bezkrytycznie. Być może skorzystanie z naszych usług, będzie najlepszym rozwiązaniem – znamy się na tym, mamy doświadczenie, współpracowaliśmy i współpracujemy z agencjami SEO, więc jesteśmy w stanie pomóc Twojej firmie skutecznie wejść lub być w tym świecie cyfrowym, ale patrząc z realizmem na stronę wydatków i kosztów takich działań.