audyt e-commerce – co to jest i dlaczego warto skorzystać?

 

W sieci można znaleźć tysiące sklepów internetowych. Jedne z nich działają prężnie, inne zaś borykają się ze sporymi problemami, aby się utrzymać i bardzo wiele z nich jest nierentowna. Właśnie dla tych drugich doskonałym rozwiązaniem może okazać się audyt e-commerce. Dzięki niemu właściciele takich witryn mogą wykryć błędy strony czy sklepu internetowego okiem niezależnego doradcy, po których wyeliminowaniu znikną ich kłopoty związane ze sklepem internetowym. A jeśli nie znikną od razu, bo sam audyt jest z reguły tylko wiedzą, co należy poprawić, to jednak audyt e-commerce podpowie od razu także drobne zmiany czy drobne poprawki Twojego e-commerce, które mogą od razu poprawić sytuację. Jest to usługa, na której skorzysta nie tylko e-sklep, ale również jego klienci. Co warto wiedzieć o audycie e-commerce? Czym jest audyt e-commerce i jakie niesie ze sobą korzyści?

 

Z artykułu dowiesz się:

 

  1. Co to jest audyt e-commerce? 

  2. Z jakich elementów składa się audyt e-commerce?

  3. Jakie korzyści wynikają z audytu e-commerce?

  4. Ile kosztuje audyt e-commerce?

 

Co to jest audyt sklepu internetowego?

 

Audyt e-commerce (inaczej analiza e-commerce), jest kompleksową usługą, której głównym założeniem jest analiza i weryfikacja poszczególnych elementów sklepu internetowego. Najlepiej oczywiście kiedy taki audyt wykonuje niezależny doradca lub agencja doradcza, posiadający odpowiednie doświadczenie e-commerce. Audyt e-commerce pozwalają na znalezienie obecnych i potencjalnych problemów w witrynie, które mogą być powodem słabych wyników sklepu internetowego, takich jak: kiepska widoczność, nadmierne koszty, mała ilość zamówień, niska konwersja etc.. Taka analiza e-commerce dotyczy zarówno kwestii bardziej technicznych, w skład których wchodzi m.in. optymalizacja techniczna strony www oraz wszelkiego rodzaju analityka (mowa tutaj przede wszystkim o ruchu na stronie, statystykach, widoczności, ale także o kwestiach logistycznych i prawnych). Audyt e-commerce jest zatem usługą, która pozwala przeanalizować każdy aspekt funkcjonowania sklepu internetowego od ogółu do szczegółu, wskazać błędy, a także zaproponować najlepsze rozwiązania pozwalające się ich pozbyć. I to jest też najważniejsza część audytu e-commerce: wiele firm wykonuje audyt połowiczny, który zawiera listę błędów oraz informacji, co należy zmienić. Ale prawdziwy i profesjonalny audyt to taki, który także zawiera wskazówki i konkretne propozycje rozwiązań dla znalezionych błędów. 

 

Z jakich elementów składa się audyt e-commerce?

 

Audyt sklepu internetowego to pomoc w optymalizacji witryny, która zakończona jest szczegółowym raportem, zawierającym wskazanie problemów, błędów e-commerce oraz jednocześnie z propozycją rozwiązania. Dokument ten pozwala właścicielowi sklepu mieć wgląd w każdy element witryny. Audyt e-commerce powinien zawierać:

 

  1. Audyt e-commerce właściwy 🡪 część podstawowa, główna, czyli lista uwag dotyczących sklepu internetowego, m.in. uwagi dotyczące strony głównej, menu,  kategorii i podkategorii, produktów (listingów oraz karty produktowej), sekcji wiedzy (baza wiedzy, blog, szkolenia, aktualności etc.), innych sekcji informacyjnych dot. promocji, nowości, sekcji dot. oferty i marek, podstrona kontaktu i wiele innych. Dodatkowo w tej części audytu weryfikuje się, jak witryna prezentuje się na komputerach, a zwłaszcza na urządzeniach mobilnych, które już dziś w wielu branżach stanowią 60-70% ruchu w e-commerce.

 

  1. Audyt techniczny — w tym wypadku osoba odpowiedzialna za weryfikację problemów sprawdza, czy powierzona jej witryna boryka się z kłopotami, które utrudniają jej użytkowanie. Dzięki badaniom parametrów UX (User Experience / UI (User Interface) / CX (Customer Experience) właściciel sklepu może dowiedzieć się, czy jest on przyjemny w odbiorze dla Klientów. Sprawdzenie domeny pod względem UX / UI / CX jest strategicznie ważne, abyśmy byli pewni, że nasz e-commerce jest przyjazny w interakcji oraz naturalnie „wymusza” na odwiedzającym użytkowniku kliknięcie „dodaj do koszyka” (konwersja) i / lub w kliknięcie w formularz / telefon / mail / chat (mikrokonwersja). Nie bez znaczenia jest także weryfikacja stanu integracji oraz połączeń z urządzeniami zewnętrznymi. W czasie prowadzenia badań audytor przygląda się także zastosowanym w witrynie technologiom, wtyczkom czy innym narzędziom, jakie są wykorzystane (lub których nie ma, a być powinny). W tym miejscu należy przyjrzeć się także, czy zostały spełnione wymogi bezpieczeństwa oraz czy dobrze dobrano ustawienia, które nie pozwolą na wykluczenia i migracje.

  2. Audyt procesowy — w każdym sklepie internetowym dochodzi do wielu transakcji. Podczas audytu e-commerce sprawdza się, czy podczas ich realizacji nie pojawiają się żadne problemy. Tutaj analizuje się przepływ zamówień oraz standardy realizacji procesów reklamacyjnych czy procesów zwrotów. Osoba odpowiedzialna za tę część audytu sprawdza także obsługę zamówień hurtowych i detalicznych.

 

  1. Audyt SEO techniczny (audyt SEO pozycjonowania) — nie ma lepszego sposobu na zdobycie nowych Klientów, niż odpowiednie pozycjonowanie sklepu internetowego w tzw. Wynikach organicznych. Audyt e-commerce umożliwia właścicielom sklepów online otrzymanie statystyk strony, które wykonano specjalnymi narzędziami do pozycjonowania. Dzięki nim możliwe jest określenie stopnia optymalizacji. Dzięki raportom mogą dowiedzieć się, czy ich strona podoba się nie tylko Klientom, ale także robotom Google, które są odpowiedzialne za pozycjonowanie. To w tej części następuje sprawdzenie e-commerce pod kątem technicznym w celu eliminacji błędów uniemożliwiających lub utrudniających pozycjonowanie SEO. Audyt SEO techniczny będzie składał się z osobnych punktów informujących o błędach oraz propozycję rozwiązania i dlaczego należy wprowadzić daną zmianę.  

 

  1. Audyt marketingu online — choć wiele osób myśli, że marketing online to tylko szumna nazwa i nic nieznaczące kampanie, tak naprawdę jest to analiza danych, która pozwala monitorować postępy na stronie sklepu internetowego. W tym wypadku należy zastosować analizę narzędzi, które są odpowiedzialne za zliczanie ruchu na stronie (mowa tutaj m.in. o Google Analitycs, Google Ads, Google Search Console czy np. SENUTO). Dzięki tej formie weryfikacji właściciel sklepu internetowego może dowiedzieć się, jak realnie działa jego e-commerce oraz odkryć nowe możliwości, jeśli chodzi o marketing internetowy.

 

  1. Audyt prawny — oczywiście za sprawy prawne, odpowiadają prawnicy i tak powinno pozostać, ale jednak osoba wykonująca audyt orientuje się także w sprawach prawnych, dotyczących e-commerce i powinna informować właściciela przynajmniej wskazując, co należy zlecić do weryfikacji prawnikom. Tym bardziej że przepisy dotyczące e-commerce zmieniają się na bieżąco (np. dyrektywa OMNIBUS, dotycząca opinii w sklepach oraz cen, czy dyrektywa tzw. „CONSENT” dotycząca śledzenia użytkowników za pomocą tzw. „ciasteczek” cookies). Taka prosta forma weryfikacji przez zewnętrznego audytora pomaga sprawdzić, czy dany sklep internetowy spełnia wymogi formalne, zwłaszcza dotyczące RODO (m.in. weryfikacja regulaminu sklepu czy polityki prywatności, czy polityki zwrotów). 

 

Jakie korzyści wynikają z audytu e-commerce?

 

Audyt e-commerce to usługa, która pozwala wykryć wiele problemów związanych ze sklepem internetowym oraz otrzymać propozycje rozwiązania tych problemów. Raport, który otrzyma właściciel witryny pozwoli mu od razu wprowadzić często proste i doraźne poprawki, jak i przygotować plan zmian wyglądu czy działania swojego e-commerce, czy zaplanować szeroko zakrojoną kampanię marketingową, która będzie obejmowała zarówno działania SEO pozycjonowanie, działania kontentowe (treści), jak i działania w Social Mediach

 

Ile kosztuje audyt e-commerce?

 

Audyt e-commerce to skomplikowana usługa, niełatwa, wymagająca ogromnego doświadczenia audytorów, ale także – jak wyżej – złożona z kilku elementów. Audyt e-commerce wymaga także i znajomości, i dostępu do odpowiednich narzędzi e-commerce. Ile kosztuje audyt e-commerce? Nie jest to tania usługa, najprawdopodobniej nie jest to także usługa dla każdego. Cena audytu e-commerce oczywiście zależy od firmy, która taką usługę wykonuje, od czasu realizacji (czyli jak szybko, czy na audyt mamy np. miesiąc, czy zależy nam, aby raport otrzymać na „wczoraj”), a zwłaszcza cena takiego audytu zależy od tego, co realnie zawiera taka analiza. Precyzując, ceny audytów e-commerce wahają się od kilku tysięcy złotych nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych za wykonanie audytu wskazującego i błędy, i propozycję rozwiązań. W Internecie często można usłyszeć o „darmowych” czy „bezpłatnych” audytach, są także narzędzia, które analizują dany e-commerce. Odnosząc się do tych drugich, takie „audyty” są bardzo cząstkowe, skupiają się na jakimś wycinku e-commerce, nie są kompleksowe oraz nie wskazują realnie na rozwiązania, jakie należy zastosować w sklepach internetowych czy na stronie internetowej. Poza tym wymagają także odpowiedniej interpretacji i nie każdy będzie wiedział, jak taką wiedzę wykorzystać. Jeśli chodzi o te „audyty” darmowe, najczęściej służą one za wabik firm, aby złapać Klienta i spróbować bo następnie przekonać do innych – płatnych – usług. Oczywiście, należy też skorzystać z takiej „okazji” darmowego audytu. Dlaczego? Ponieważ zawsze istnieje szansa, że dowiemy się czegoś o naszym e-commerce, czego nie wiemy, że coś źle działa albo że możemy coś zmienić, aby uzyskać lepsze efekty. Taki „audyt” darmowy, który można nazwać „pre-audyt” może być punktem wyjścia, aby zamówić u fachowców profesjonalny i kompleksowy audyt e-commerce. 

 

Podsumowanie

 

Dzięki profesjonalnemu audytowi e-commerce, a de facto dzięki wprowadzonym poprawkom wskazanym przez audytorów e-commerce, strona zacznie lepiej i szybciej działać, dzięki czemu zyska w oczach Klientów, zwiększy swoją widoczność, pozyska więcej zamówień. Co więcej, przeprowadzona weryfikacja pozwoli dostosować działania marketingu online, dzięki którym właściciel będzie w stanie łatwiej (i często taniej) dotrzeć do nowych odbiorców. 

Audyt e-commerce jest pierwszym etapem pozytywnych zmian Twojego e-commerce i jest idealnym wstępem do zaprojektowania i wdrożenia skutecznej strategii e-commerce.