co to jest strategia e-commerce?

  • Post category:blog
  • Post author:
  • Post last modified:2024-06-14

Czym jest strategia e-commerce? jak ją stworzyć? dlaczego jest ważna dla każdego e-biznesu?

    Czy posiadasz sklep online, stronę internetową, a może jesteś aktywny w mediach społecznościowych lub sprzedajesz na platformach typu marketplace, ale nadal nie osiągasz zamierzonych efektów? Właśnie na takie pytanie powinna odpowiedzieć Ci Twoja strategia e-commerce. Każdy przedsiębiorca rozpoczynający lub chcący rozwinąć swój biznes w sieci powinien takową posiadać. 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

 

 
nieświadomość tego jak strategia sklepu internetowego jest ważnym elementem w drodze do 
sukcesu twojego sklepu www może naprawdę zaszkodzić. brak zorganizowania, brak celów, brak planów, a zwłaszcza brak strategii e-commerce wpływają negatywnie na twój biznes. nie wspominając o tym, że nieodłączną częścią twojej nowej strategii e-commerce jest przygotowany wcześniej audyt e-commerce, czyli tzw. analiza e-commerce pod wieloma względami, która powie tobie, gdzie jesteś dziś z twoim e-commerce oraz m.in. powie ci także, jakie posiadasz silne strony i słabe twojego e-biznesu, a jakie są szanse i zagrożenia w otoczeniu biznesowym. możesz także – zanim zdecydujesz się na wydanie środków na pełny i profesjonalny audyt e-commerce – skorzystać z oferty świata cyfrowego i zamówić darmowy pre-audyt e-commerce – prostsza oraz zdecydowanie mniej pojemna opcja, ale która już udzieli ci część odpowiedzi, co się dzieje nie tak z twoim e-commerce, co należy (wstępnie) wykonać oraz… że zapewne potrzebujesz jednak pełnego audytu oraz nowej strategii e-commerce.

 

Co to jest strategia e-commerce (strategia sklepu internetowego)?


     Strategia e-commerce to nic innego jak kompleksowy, spójny oraz określony w czasie plan działań, który dana organizacja tworzy, by skutecznie, ale efektywnie kosztowo osiągnąć założone cele na rynku e-commerce. Zazwyczaj takim celem jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży internetowej, ale może to być także pozyskanie nowych klientów czy zwiększenie ich lojalności wobec naszej marki (co de facto przekłada się z reguły i tak na sprzedaż, czyli na zysk firmy). Strategia e-commerce obejmuje wiele aspektów działalności internetowej. W skrócie, odpowiednio przygotowana strategia e-commerce stanowi fundament sukcesu na rynku internetowym.

Jeżeli jesteś posiadaczem sklepu internetowego, ale nie przynosi on zamierzonych rezultatów lub dopiero zastanawiasz się nad założeniem nowego e-commerce, zgłoś się do nas a na pewno rozwiejmy wszystkie Twoje wątpliwości dotyczące e-biznesu i pomożemy osiągnąć Twoje cele

 

Jak stworzyć strategię e-commerce?

 

Aby stworzyć kompletną i skuteczną strategię e-commerce trzeba wykonać kilka kroków. Pierwszym i najważniejszym jest przeanalizowanie obecnej sytuacji, czyli gdzie jesteśmy, w jakim miejscu znajduje się Twój e-commerce. Obiektywnie należy wskazać mocne, ale także słabe strony biznesu online oraz warto rozważyć odpowiednio szanse oraz zagrożenia dla naszego e-biznesu. Tutaj najlepszym rozwiązaniem jest profesjonalny audyt e-commerce, który powie Ci, gdzie dziś jest Twój e-commerce.

Następnym, ale również istotnym elementem jest analiza rynku: poznanie działań Twojej konkurencji (analiza konkurencji), aktywności klientów w kanale online, analiza istniejących kanałów sprzedaży internetowych, źródeł ruchu, jak i całego e-otoczenia biznesowego pomoże określić Ci kierunek w jakim powinien iść Twój biznes. Sporo pracy nieprawdaż?

Świat cyfrowy doskonale to rozumie, a nie każdy jest na bieżąco z najnowszymi trendami e-commerce oraz nie każdy posiada odpowiednie doświadczenie w takim wyzwaniu, jakim jest strategia e-commerce. I to jest właśnie cel naszego istnienia oraz działania – pomagamy zarówno firmom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-biznesem, ale także takim firmom, które stanęły w miejscu albo trafiły na nieodpowiednich doradców, „dzięki” którym wydali mnóstwo środków finansowych oraz poświęcili sporo czasu, a nie mają efektów.

 Napisz do nas – to nic nie kosztuje, niezobowiązująco porozmawiamy, a także przedstawimy prosty, lecz ciekawy i dający pierwsze szybkie wnioski, pre-audyt e-commerce.

Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów Twojego sklepu internetowego, a następnie skupimy się na bardziej technicznych aspektach strategii: wybranie odpowiednich kanałów sprzedaży, wybór i wdrożenie niezbędnych technologii, pomoc z aspektami logistycznymi oraz inne kluczowe tematy.

Nie zapominajmy o tym, że rynek zmienia się w szybkim tempie, a rynek e-commerce zmienia się w zawrotnym tempie. Dlatego ważne jest śledzenie najnowszych trendów e-commerce. A w branży e-commerce trendy pojawiają się i zmieniają się często i szybko (wystarczy wspomnieć algorytm wyszukiwania Google…). Poza tym na pewno słyszałeś o kontent marketingu czy seo i pozycjonowaniu. To są podstawowe narzędzia zwiększania widoczności Twojego e-commerce oraz generowania ruchu do sklepu – ruchu organicznego.

Współpracując z nami można być pewnym, że regularnie będziemy informować Cię o wynikach oraz efektach wdrażania strategii, dzięki czemu na bieżąco, będziemy w stanie wychwycić błędy oraz znaleźć na nie rozwiązanie.

 

Dlaczego strategia e-commerce jest niezbędna dla sklepu www?

 

     Strategia e-commerce jest ważna i niezbędna, abyś – jak w każdym przedsięwzięciu miał plan, narzędzia, harmonogram jak uzyskać swoje cele, a zwłaszcza, abyś mógł odpowiednio rozdysponować swoje zasoby (zawsze ograniczone). Oprócz tego, że strategia e-commerce jest ona niezbędna dla skutecznego funkcjonowania w dzisiejszym konkurencyjnym świecie e-biznesu, zapewni Ci także: 

          • niższe koszty przy lepszych efektach,
          • lepszą obsługę klienta;
          • zwiększenie widoczności w sieci;
          • rozwój marki oraz świadomości Twojej marki w sieci;
          • analizę danych (biznes online generuje ich ogromne ilości danych);
          • zwiększenie lojalności wśród Twoich klientów;
          • bezpieczeństwo danych Twoich oraz klientów;
          • możliwość łatwiejszego dotarcia na rynki międzynarodowe (jeśli oczywiście jest to strategicznie sensowne).
 
 

Jakie jest znaczenie segmentacji, dywersyfikacji kanałów sprzedaży oraz dywersyfikacji źródeł ruchu dla e-commerce?

 

 Tworząc strategię e-commerce nie zapominajmy o segmentacji rynku, która pomoże skupić się na konkretnych grupach klientów, a to sprawi, że lepiej ich zrozumiesz, dostosujesz ofertę jak i działania marketingowe oraz komunikację. Segmentacja pomaga także w personalizacji oraz hiperpersonalizacji doświadczeń zakupowych, optymalizacji strategii i zarządzaniu zasobami. Dzięki temu zaoszczędzisz zarówno czas, jak i pieniądze.

poza tym bardzo ważna jest identyfikacja i wdrożenie różnych źródeł ruchu, które są kluczowym elementem strategii e-commerce, ponieważ wpływają na zwiększenie widoczności sklepu internetowego oraz przyciąganie potencjalnych klientów. to dosyć prosta „matematyka”: więcej źródeł ruchu – także bezpieczniej, większa sprzedaż, a także większy wybór tego ruchu, który będzie najbardziej rentowny. Skuteczne wykorzystanie różnorodnych źródeł ruchu przełoży się na większą świadomość marki, zwiększenie ruchu na stronie oraz generowanie konwersji. jako doradca e-commerce Będziemy je także monitorować i optymalizować, aby efektywnie budować obecność online i rozwijać działalność e-commerce.

     Dlaczego dywersyfikacja kanałów sprzedaży jest ważna? po pierwsze można założyć, że zawsze – w każdej strategii biznesu czy e-biznesu – dywersyfikacja powinna być obecna, z punktu widzenia bezpieczeństwa biznesu. Bo – retorycznie – czyż stół, który posiada cztery nogi, nie jest bardziej stabilny, niż stół z trzema nogami? Oczywiście wyzwaniem jest pogodzenie naszych ograniczonych zasobów ze zbyt szeroką dywersyfikacją. po drugie, W biznesie e-commerce z racji specyfiki tego sposobu prowadzenia biznesu, zawsze chodzi o skalowanie:

          • nie ma ograniczeń w ofercie,
          • nie ma ograniczeń w ilości klientów,
          • nie ma ograniczeń w sprzedaży,
          • nie ma ograniczeń geograficznych etc.
          • w ogóle praktycznie nie ma ograniczeń 
          • jedynie nasze zasoby są ograniczone.

     po trzecie, jeśli chodzi o dywersyfikację kanałów sprzedaży, od wielu lat w biznesie i w e-biznesie wdrażane są strategie multichannelowe, które udowodniły wielokrotnie swoją skuteczność (bezpieczniej, więcej; większa skala = większa sprzedaż).

Z drugiej strony mamy mocno powiązane z zachowaniem klienta działania omnichannelowe, oznaczające, że nasz potencjalny klient dziś wchodzi za pomocą telefonu, jutro za pomocą laptopa, a pojutrze może odwiedzi nasz sklep stacjonarny, aby ostatecznie zakupić nasz produkt. a my chcemy zachować jego doświadczenie na podobnym – wysokim – poziomie, chcemy także wiedzieć, że to jest ten właśnie konkretny klient. Warto o tym wiedzieć i uwzględnić w swojej strategii.  

  

Podsumowanie

 

     Strategia e-commerce stanowi kluczowy element sukcesu w świecie handlu online. To kompleksowy plan działania, obejmujący analizę rynku, konkurencji i klientów, mający na celu osiągnięcie zamierzonych celów. Strategia e-commerce nie tylko zapewnia skuteczność operacyjną, lepszą obsługę klienta i rozwój marki, ale także umożliwia skupienie się na konkretnych grupach klientów poprzez segmentację rynku. Dodatkowo, identyfikacja różnorodnych źródeł ruchu, takich jak wyszukiwarki, reklama płatna czy media społecznościowe, jest kluczowa dla generowania widoczności, przyciągania klientów i zwiększania konwersji. Współpracując z profesjonalistami, czyli z takim doradcą jak świat cyfrowy, można skutecznie opracować i wdrożyć strategię e-commerce, co przekłada się na sukces, lojalność klientów oraz rozwój firmy na konkurencyjnym rynku e-commerce.